Každá sovietska chata mala dva televízory, alebo "Idiot Box" fungoval ako propaganda od začiatku - Byvaniein.sk

Televízia sa prvýkrát objavila v Sovietskom zväze v roku 1934. Prvé televízory mali malé obrazovky s uhlopriečkou menšou ako 10 centimetrov a produkovali obraz s vertikálnym rozlíšením iba 30. Videá mali priepastnú snímkovú frekvenciu iba 12,5 snímok za sekundu.

Pravidelné televízne vysielanie začalo v roku 1938, ale pokrytie bolo obmedzené na dve najväčšie mestá, Moskva a Petrohrad, vtedy známy ako Leningrad.

Po skončení druhej svetovej vojny trh rýchlo rástol a v 50. rokoch 20. storočia explodoval. Prítomnosť televízie v takej chudobnej krajine ako Sovietsky zväz ohromila mnohých cudzincov, ktorí navštívili ZSSR počas prvých rokov po smrti Jozefa Stalina.

Nemáme čo vkladať do úst, ale máme televízor

Americká novinárka Marguerite Higginsová povedala, že na moskovskom predmestí videla televízne antény na drevených domoch, ktoré boli tak schátrané, že sa doslova nakláňali do bahna okolo. Napriek tomu každá z dvoch rodín natlačených v tomto malom priestore vlastnila vlastnú televíziu.

Podivný vzhľad KVN

Na prelome 30. a 40. rokov minulého storočia sa v Sovietskom zväze vyrábalo niekoľko modelov elektronických televízorov, čiastočne pod americkou licenciou, čiastočne vyvinutých samotnými Sovietmi, ale nikdy sa nestali masovým produktom. A prvým skutočne „populárnym“ zariadením sa neskôr stal KVN-49.

Televízia, ktorá sa stala legendou, bola vyvinutá v Leningradskom vedeckom výskumnom ústave. KVN-49 bol vyrobený v rôznych modifikáciách až do roku 1967, ale širokej verejnosti je stále známy vďaka svojmu neobvyklému vzhľadu.

KVN bol čiernobiely televízor vyrábaný v Sovietskom zväze v 50. rokoch minulého storočia a prvý televízor, ktorý bol masovo vyrábaný v krajine. Bol to populárny model. Za niečo viac ako desať rokov sa v celej krajine predalo viac ako 2,5 milióna kusov.

Jednou z charakteristických čŕt televízora bol veľký zväčšovací objektív pred obrazovkou. Šošovka bola vyrobená z plastu a naplnená čírou kvapalinou, ako je destilovaná voda alebo glycerol. Účelom objektívu je samozrejme zväčšiť obrazovku – nepríjemné riešenie technických a tiež finančných „obmedzení“ času.

Malé zariadenie? Nevadí, poďme obrázok zväčšiť

Sovieti boli veľmi hladní po televízoroch, ale nemali dosť peňazí na nákup väčších prijímačov. Nový televízor stál v 50. a 60. rokoch 850 až 2 600 rubľov, čo bol niekoľkonásobok priemerného mesačného platu mestských pracovníkov.

Sovietska rodina, schopná a ochotná minúť túto veľkú sumu, si zvyčajne kúpila televízor s obrazovkou, ktorá nie je väčšia ako veľkosť pohľadnice. Výrobca namontoval pred obrazovku lupu, ktorá zväčšila obraz a zlepšila zážitok zo sledovania televízie. Za rovnakú sumu si rodina mohla kúpiť ďalšie domáce spotrebiče, ktoré by výrazne zlepšili ich život, ako napríklad vysávač alebo chladničku, alebo oboje. Napriek tomu sa milióny spotrebiteľov tej doby, bez ohľadu na plat, vzdelanie a profesiu, rozhodli pre televízory napriek ich cene, povesti zlyhania a obmedzeným, nekvalitným programom.

Propaganda cez idiotskú škatuľu

Vláda rada pripájala masy k takzvanej idiotskej schránke, pretože im poskytovala mimoriadne silné médium na šírenie propagandy. Keď vláda v roku 1959 zvýšila ceny luxusného spotrebného tovaru, televízory boli z nich nielen vylúčené, ale ich ceny boli znížené. O dva roky neskôr vláda zrušila koncesionárske poplatky a samotné vysielanie bolo silne dotované štátom.

Zdroj: amusingplanet.com, cs.legaltechnique.org, mujlife.cz, Ukážka fotografie: Expozícia historického múzea Uralmashzavod v Jekaterinburgu. Objekty zo sovietskeho života. Televízny prijímač KVN-49. Autor: Vjačeslav Bucharov – vlastná práca, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=118177914

Odoberať
Upozorniť
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Výška div potrebná na povolenie bočnej lišty
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :